Paulus skriver til menigheten i Korint, om en skatt som er plassert i et leirkar. (2. Kor. 4,7)
I min tanke er leirkaret et skjørt og dårlig sted å plassere en skatt.

Bildet som Paulus bruker, handler om en nådig Gud, som lot frelsen gjennom hans Sønn, Jesus Kristus få plass i våre liv. Som leirkaret, er våre liv veldig sårbart, og vi er alltid i fare for at noe kan gå i stykker, underveis i livet vårt.

afrikansk krukkeDet finnes så mange mennesker som har fått erfare hvor sårbart livet er, så mange som kjenner på at de har mislyktes, og som har mistet troen på at det er noen mulighet for å reise seg igjen. Det er bare opplevelsen av nederlaget som sitter igjen.

Jeg har hørt om et sted i Norge, der det gjennom årene har kommet mange mennesker, mennesker som har kjent på nederlagsfølelsen, og opplevelsen av å ha mislyktes. Ofte er det slitne mennesker som trenger hvile og omsorg. På dette stedet står det en leirkrukke i finstua.

Jeg er ganske sikker på at det står mange leirkrukker på stuebordene rundt om i Norges land, men det er noe spesielt med denne leirkrukka.

Den leirkrukken som jeg tenker på, var opprinnelig en vannkrukke, men etter mange års slitasje, begynte den å slå sprekker, noe som gjorde den ubrukelig i den oppgaven den hadde.

Faren for at den kunne bli satt vekk, eller bli kastet, var overhengende, men heldigvis var det noen som så at krukka fortsatt kunne brukes, og som løftet den frem i fra en anonym tjeneste som vannkrukke, til å få en utvalgt plass, midt på det store spisebordet i finstua. Nå ble det plassert et lys i den, og gjennom de sprekkene krukka hadde fått gjennom mange års bruk, fikk nå lyset skinne til alle de menneskene som kom til dette stedet.

Denne gamle leirkrukka har gjennom årene gitt mennesker fornyet tro på at Gud kan sette dem inn i helt nye oppgaver, og en ny tjeneste.

Gud kan forvandle det som tilsynelatende ser ut til å være et nederlag, til å bli til en velsignelse i våre liv! Husk at hadde ikke krukka slått sprekker, ville den aldri blitt den lyskrukka den er i dag!

Som Paulus sa til menigheten i Korint: Men vi har denne skatten i
leirkrukker, for at den veldige kraften skal være fra Gud og ikke fra oss selv.